dinsdag 6 november 2012

Geschiedenis en Amsterdam-Noord

Voor mensen die mij al langer kennen heb ik een geweldige passie voor geschiedenis. Het is geweldig interessant om te kijken hoe mensen in het verleden leefden en hoe wij daarover denken. Meestal klopt daar helemaal niet van, de werkelijkheid was vaak anders.
Ja, zo wil ik dat graag omschrijven, het was vroeger vooral anders en dat kun je niet vergelijken met het heden.

Als voorbeeld, vaak hoor ik om me heen dat het vroeger een stuk rustiger was. Ik wil dat soort uitspraken graag bestrijden. Als je bijvoorbeeld kijkt in de volksbuurten zie je dat de straten nu vol staan met auto's, fietsers die langskomen en mensen op de straat. Vroeger zag je hele andere dingen op de straat. Waar nu een alleenstaande woont in een, volgens hen, veel te kleine woning woorden grote gezinnen. Vaak met tussen de drie en twaalf kinderen. Hierdoor liepen er meer mensen op de straat en was het anders druk.

Dus niet drukker of rustiger of wat dan ook. De tijd was anders, de mensen waren anders en de infrastructuur was anders.

Recent kwam ik een mooie serie tegen over een stukje geschiedenis en wel die van Amsterdam-Noord. Niet zover terug maar het illustreert ook heel mooi dat het toen anders was.

Bekijk de serie over de geschiedenis van Amsterdam-Noord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten